10 Temmuz 2011 Pazar

Dilden Dile Titreşimler 10.07.2011 - Eşkıya



akıl fikir - 10.07.11 pazar (113. hafta)







Dilden Dile Titreşimler - Emre Dağtaşoğlu / Türk halk müziği








Her Pazar 14:00 - 15:00 arası AÇIK RADYO'da
Açık Radyo ŞİMDİ ve BURDA



Programın Blog Adresi için TIKLAYINIZ



İlk çalacağımız türkünün formu "Uzun Hava"
Felsefe'de "Özgürlük" kavramını 2 şekilde tanımlar Kant (wkpdia)
Negatif Özgürlük ve Pozitif Özgürlük (stanford.edu)
İlki sınırsız bir özgürlüğü ifade eder
İkincisi ise kuralları belirli sınırlı bir özgürlüğü
"Uzun Hava" formunda her iki tanımdan da örnekleri aynı anda görebiliyoruz
Şöyle ki;
Uzun Hava icra eden sanatçılar belli usül ve ölçülere bağlı kalmadan diledikleri gibi türkületri yorumlayabilmekteler
Diğer taraftan ise her Uzun Hava belli makamlar çerçevesinde oluşturulmak durumundadır
Kant'ın tarifine göre hem negatif hem de pozitif özgürlük Uzun Hava'da mevcut bulunmaktadır

Gizlenir Gönlümün Tenhalarında - Nida Ateş (04:00 dk)
Yöre: Sivas
Türü: Uzun Hava
Albüm: "Yare Sebep"
Söz: Aşık Üryani
Müzik: Sait Ateş

Kaldır Nikabını Görem Yüzünü - Nida Ateş (10:35 dk)
Albüm: "Yare Sebep"
Söz: Karacaoğlan
Müzik: Aşık Emrah ve Hamza Başyurt

Türkünün bir yerinde "Hamayıl" kelimesi geçiyor
"Hamayıl" içine cevşen ya da çeşitli dualar konularak boyna asılan silindir şeklindeki muskadır.

(Aklıma "Eşkıya" filmi ve ona köyde kalan tek kişi olan Ceren Ana'nın verdiği muska geldi hocam, anvrz)



(1/13) , (2/13) , (3/13) , (4/13) , (5/13) , (6/13) , (7/13) , (8/13) , (9/13) , (10/13) , (11/13) , (12/13) , (13/13)

Gene aynı türküde bir yerde
"Seni benden ayıranlar ondu mu?" mısraı geçiyor
Bu türkünün sözlerini içeren internet sitelerinde ve türküyü çaldığımız albümün kendisinde hatalı olarak bu mısranın yüklemi, "oldu mu?" şeklinde yazılmış

"Onmak" tdk sözlüğünde "refaha ermek, esenliğe kavuşmak" olarak tarif edilmiş. (tdk)

Sabah Olsun Ben Bu elden Gideyim - Nida Ateş (18:19)
Albüm: "Yare Sebep"
Söz: Karacaoğlan
Müzik: Nida Ateş

Bu türkünün sözlerinin Karacaoğlan'a ait olduğunu iletmiştim. Bu sözlere çok benzer bir şiir de Aşık isimli şaire aittir. Kendisi 17. yy'da yaşamış bir şair. Karacaoğlan'ın çağdaşı olan Aşık, Karacaoğlan'a nazireler de yazmış. Bu karşılıklı bir durum esasen. Karacaoğlan'ın da Aşık'ın şiirlerine yazdığı nazireler var.

Aşık, aynı zamanda "Yarim senden ayrılalı" şiirinin de söz yazarı.
Aşık hakkında bilgi edinmek isteyenler 1933 yılında Suhulet Kütüphanesi tarafından basılan Saadet Nusret'in "17. yy saz şairlerinden Aşık" kitabına başvurabilir. Kitap Beyazıt Kütüphanesinde "6690" numarası ile kayıtlı.
(oldu olacak "kitabın 248. sayfasında benim ayracım kalmış, bi zahmet onu da alıp bana iletebilir iseniz çok makbule geçerdi vallahi" de deseydin be emre, anvrz)


Dostun Bahçasına Bir Hoyrat Girmiş - Orhan Hakalmaz (26:40 dk)
Yöre: Sivas
Albüm: "Türkü Yolu"
Söz: Pir Sultan Abdal
Müzik: Aşık Daimi
Derleyen: TRT İstanbul Radyosu

Düşürdün Aşkın Narına (Ekin İdim Oldum Harman) - Aynur Haşhaş
Albüm: "Bahar" (31:32 dk)

Seyyah Olup Şu Alemi Gezerim - Aynur Haşhaş (37:55)
Yöre: Erzincan
Albüm: "Gülistan"
Söz: Kul Himmet Üstadım
Derleyen: Yöre ekibinden Nurettin Dadaloğlu

İlgili türkünün sözlerinin kul himmet'e ait olduğu iletilmiş trt kaynaklarında ama ona ait değil
Kul Himmet adı ile 2 ozan var
Bu türkü diğerine Sivaslı "Kul Himmet Üstadım"a ait
Kul Himmet Üstadım ile bilgi edinmek için İbrahim Arslanoğlu'nun kaleme aldığı iki kitaba başvurabilirsiniz.

Ömrüm Sana Doyamadım (Felek Beni Adım Adım Kovaladı) - Musa Eroğlu (42:53 dk)
Albüm: "Başıma Bir Sevda Döner"
Söz - Müzik: Emrah Mahzuni

Bana Medet Senden Olur Efendim - Musa Eroğlu (46:57 dk)
Albüm: "Seher Oldu Ey Nigarım"
Söz: Pir Sultan Abdal
Müzik: Musa Eroğlu
Ölçü: 18'lik
Usül: 2 - 3 - 2 - 3

Gördüm Melul Melul - Aşık Mahsuni Şerif (52:04)
Yöre: Sivas
Albüm: "Yaz Baharım Döndü Kışa"
Söz - Müzik - Aşık Mahsuni Şerif


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder